Kuntajaokset

Kotalahti Lemi

Lemin Reuma- ja Tuleskerho

ilmoittaa kokoontumisistaan Länsi-Saimaan Sanomissa.

Yritämme hankkia uusia jäseniä, jotta voisimme jatkaa toimintaamme:

Ainakin suosituiksi tulleissa kuntosali- ja arkivertaistukitoiminnoissa.

Toivon yhteydenottojanne ja jäseneksi ilmoittautumisia.

Lisätietoja antaa Seija Skinnari puh. 040 8308 365

sähköposti: seijaskinnari@gmail.com

Luumäen Reuma-ja Tuleskerholaisia

Luumäen Reuma- ja Tuleskerho

kokoontuu kuukauden viimeinen tiistai  klo 13.00 terveysaseman neuvotteluhuoneessa

Lisätietoja ryhmän vetäjältä.
Vuokko Pesu, puh. 050 377 3555

Savitaipaleen Reumareippaat

ryhmä kokoontuu terveyskeskuksen toimitiloissa.

Kuukauden viimeinen torstai klo 14.

Lisätietoja kertoo ryhmän vetäjä Pirkko Purtonen puh.0458830330
s-posti: peikkolotta.purtonen@hotmail.fi

Reumareippaiden kevätkauden 2019 tapaamista muistoja

Teksti ja kuvat Sirkka-Liisa Vaalivirta

Monet koulut ja kurssit lopettelevat näin keväisin, niin myös ReumaReippaitten kerran kuussa kokoontuva kerho. Vaikka tapaamisia ei kovin monta kevääseen mahtunutkaan, on kuukausien viimeiset torstait keränneet toistakymmentä kipuilijaa vertaistuen iloiseen seuraan.

Vetäjinä ovat olleet Pirkko Purtonen ja Eija Härkönenja kahvituksesta on kevään mittaan huolehdittu kerholaisten omien leipureitten herkuin.

Tapaamiset aloitettiin tammikuussa tutustumalla omaan uuteen reumahoitajaan, sairaanhoitaja Antti Nuppolaan, joka kertoi joskus myös päivystävänsä vastaanotossa. Tuntui turvalliselta, tällainen pitkäaikaissairaitten porukka todella tarvitsee jonkun, johon voi yhteyttä tarvittaessa ottaa.

Helmikuussa vieraili ylipalomestari Jari Pakkanen kertomassa.
Että muistaisimme varautua sähkökatkoihin, tulipaloihin ja muihin äkkitilanteisiin, pitäisimme huolta siitä, että on ruokaa, vettä, kynttilöitä, pattereita jne.

Maaliskuussa oli tarkoitus tutustua maatalouteen, mutta muutimme suunnitelmaa, jotta voisimme myöhemmin keväällä nähdä eläimiä laitumella, ja niinpä vietettiin kerhopäivä Käsityöasemalla kahvitellen, ja ryijynäyttelyyn ja aseman toimintaan tutustumalla.

Huhtikuinen liikunnalle varattu päivä muotoiltiin myös luontopäiväksi, kun Pirjo Laine oli kutsunut meidät Kuolimon rantaan Ranta-aitan terassille. Liikuntaa toki hiukan saatiin, mutta järvelle mahdollista muuttoa ei rantaan ladottujen laiturien ja muiden rakennustarvikkeitten takia nähty, ei edes koko järveä! Mutta mainio kahvihetki aurinkoisella terassilla vietettiin.

Ja kevättapaamiset saivat sitten arvoisensa päätöksen, kun vierailtiin Säänjärvellä Korpelan tilalla, ossa pihalle oli pystyttey kahviteltta. Siellä kolme polvea Jukkaran naisia huolehti viihtymisestämme. Mirjamummo oli tullut huolehtimaan runsaasta kahvituksesta.

Helmikuussa kokoonnuimme valtavan pöydän ääreen kuuntelemaan ylipalomies Jari Pakkasta, joka kertoi Omavarasta, keinoista turvata itse omaa arkea.
Reumareippaat Käsityöasemalla.Kahvihuoneen seinillä oli ihasteltavina hienoja tauluja, joita yhdessä huoneessa työtilaa pitävät harrastajat olivat saaneet aikaan.
Säänjärvellä Korpelan tilalla.Mirja–mummo (teltassa piilossa) oli tullut huolehtimaan runsaasta kahvituksesta.
Korpelan tilan Mirva-tytär kertoili tilasta ja otti vastaan liha-, muna-, ja makkaratilauksia, ja tyttärentytär Jasmin oli koulusta ehtinyt juuri sopivasti esittelemään eläimiä.
Talon isäntä ajoi ahkerasti sitä oikeaa kompostoitunutta sontaa pelloille, joten maalaistuoksut olivat aitoja, ankat ,hanhet ja hellyttävät kissanpojat pyörivät jaloissa, lehmät laidunsivat tyytyväisinä, lampaat määkivät ja monenlaisia kanoja oli tarhoissa.
Komea kukko tallusteli kahvittelijoitten ilona, ja aika monessa huushollissa seuraavana päivänä ”vasikantanssi” uunissa tuoksuu, juusto- eli ternimaitoa taisi monen mukana kotiin lähteä.